9 mei 2015 - Reisverslag uit Peking, China van Erwin Mollee - WaarBenJij.nu 9 mei 2015 - Reisverslag uit Peking, China van Erwin Mollee - WaarBenJij.nu

9 mei 2015

Door: E.M.

Blijf op de hoogte en volg Erwin

09 Mei 2015 | China, Peking

9 mei 2015
Pas vanochtend kwamen we er achter dat de bedden erg hard zijn. De meesten hadden het geluk dat de slaapkamer werd gevonden, maar een goede verkenning zat er niet meer in: iedereen stortte in bed en had dus niet meer door dat de bedden erg stevig aanvoelde. Na een goede nacht werden we rond 07.30 uur wakker gebeld en voelden we toch wat stijf en stram.
Het ontbijt bestond uit croissantjes, cakejes en geroosterd brood met jam. Een enkeling had meer trek in rijst, worstjes en dumplings. Prima dus.
Om 09.30 uur vertrok de bus. Omdat we dit jaar meer in het centrum van Beijing zitten, waren we vrij snel bij het Tian’ anmenplein (plein van de Hemelse Vrede). Cherry (= gids) vertelde eerst iets over de historie van deze plek en de gebouwen rondom het plein voordat we door de toegangscontrole liepen. Eenmaal op het plein werden we snel opgemerkt door “binnenlandse fotografen”, reden te meer om er even de pas in te zetten. Na het Mausoleum van Mao hielden we even stil voor een groepsfoto en kregen we wat tijd om zelf even rond te lopen. De toenemende aandacht voor onze groep was het sein om weer verder te gaan: op naar de Verboden Stad!
Samen met een heleboel anderen gingen we door de poorten richting de keizerlijke vertrekken. Bij één toegangspoort moesten we eerst in een rij opstellen. Pas toen er ruimte bij de kassa was mochten doorlopen en konden we (vrij snel) naar binnen. Wat een mensen zeg. In overleg met onze gids hebben we wat rustiger gebieden opgezocht. Zo hebben we bij de bibliotheek rustig een paar foto’s kunnen nemen. In deze rust krijg je een beetje het gevoel alsof je er in vroeger tijden bij bent geweest. Gedachten dwalen af en de fantasie neemt de vrije loop. Cherry roept en haalt iedereen weer terug: de een uit z’n gedachten, de ander van een trap. We moeten door, nu wel door de drukte. Net wanneer je denkt dat je alle keizerlijke vertrekken hebt gehad en je aan het einde van de stad bent gekomen, loop je een prachtige tuin in. Natuurlijk lopen we ook even het gebouw in waar de keizer zijn lessen volgde. Toch wel even wat anders dan de lokalen van nu.
Na de tuinen zijn we snel buiten de poorten van de Verboden Stad. Tijd voor lunch!
Het restaurant waar we gaan eten is gespecialiseerd in het bereiden van Peking Eend. Nadat er allerlei gerechten op tafel verschenen, sneed de kok de eend aan. Zorgvuldig zorgde hij er voordat alle stukjes even dik werden. Een mevrouw kwam uitleggen hoe je dit culinaire hoogstandje tot je neemt: je neemt een paar stukjes eend, doopt deze in de sojasaus en legt dit op een pannenkoekje. Daarna moet er wat lente-ui op en wordt alles netjes gevouwen zodat je het pakketje in je mond kan stoppen. Alles natuurlijk met behulp van stokjes. Erg lekker allemaal.
Na het eten tijd om een theeceremonie te beleven. Een mevrouw legt uit hoe thee je moet ruiken en drinken. We krijgen vijf soorten thee te “beleven”, de een lekkerder dan de andere.
Na de thee was het tijd om de berg (eigenlijk heuvel) Jing Shan aan de noordelijke kant van de Verboden Stad te beklimmen. Na een slingerend padje kwamen we bij een groots uitzicht. Een vage regenboog maakte het plaatje compleet. Vanaf de berg had je een prima uitzicht over de Verboden Stad en de rest van Beijing (lang niet alles). Over het zelfde padje liepen we weer terug naar de bus.

Cherry is inmiddels op de hoogte van het weerbericht voor morgen: stevige buien met behoorlijk wat water! Het programma wordt om gegooid: we gaan nu met de riksja’s door de stad dan hoeven we dat morgen niet te doen in de regen. Zo gezegd, zo gedaan. De riksja-toer bracht ons door oude (authentieke) delen van de hutongs. Gezinnen die in een klein kamertje wonen en waar de spullen overal staan en liggen. We eindigden de rit bij de “krekelman”. Deze (gepensioneerde) man stelde zijn woning beschikbaar zodat toeristen een kijkje kunnen nemen in een echt huis in een hutong. Hij had tientallen vogels waarvan er eentje zelfs “goede dag” (in het Chinees!!) kon zeggen. De man vertelde zijn verhaal. Hij was beroemd geworden vanwege zijn krekels. Deze krekels werden ingezet om tegen elkaar te vechten. Hierbij werd door de mannen flink gegokt waarbij geld, paarden maar ook huizen van eigenaar wisselden. Altijd nog had hij een paar krekels in huis en natuurlijk mochten we deze even op de hand houden. Nadat de krekels, de gekko, de hond, de vogels en natuurlijk de krekelman waren bedankt, gingen we verder. Op naar Nan Luo Gu Xiang, een straatje in het oude deel van de stad waar diverse waar verkocht wordt. Cherry geeft nog wat laatste tips voor de onderhandelingen en een ieder krijgt driekwartier om aan het einde van de straat te komen. De buit wordt trots getoond: knuffels, tasjes, buideltjes, smoothies, van alles is er gekocht. Sommigen hebben slechts gekeken en de prijs opgeschreven. Later komen ze vast nog net zo iets tegen en dan hebben ze vast een prijsindicatie. Slim!
Vanaf Nan Luo Gu Xiang rijden we naar een restaurant waar eten uit een westelijke Chinese provincie wordt geserveerd: weer andere gerechten vullen de tafels. Én er is “live” muziek in het restaurant. Het volume is zo hoog dat er geen ontkomen aan is en wanneer het eten op is, worden we uitgenodigd om mee te dansen op de muziek. Al snel ontaard een traditionele Chinese dans in een oer-hollandse polonaise. (Bijna) iedereen doet mee en aan het einde klinkt een verdiend applaus.
Tijd om naar huis te gaan. Het is immers al 21.00 uur. Morgen gaat de wekker al om 6.30 uur! Om 08.00 uur vertrekt de bus naar de Hemelse Tempel. Althans dat was het laatste idee want het programma in Beijing is volledig losgelaten en kan elk moment weer veranderen. We passen het aan op het weer en de drukte in d estad.
Tot morgen……

O ja,
het lijkt een probleem te worden om foto’s bij de verslagen te zetten.
We doen ons (digitale) best!

• 09 Mei 2015 - 18:24

Niels De Lang:

Geweldig om te lezen!
    Wat beleven jullie veel zeg en het is nog maar net begonnen..

• 09 Mei 2015 - 18:33

Karin En Eric Roelofsma:

Wat een goede indruk krijgen wij weer van jullie dag van vandaag. Er leuk beschreven en lekker dat jullie de planning wat kunnen aanpassen ivm het weer. Wij genieten mee!
    Groetjes, Eric en Karin Roelofsma

• 09 Mei 2015 - 18:35

Jessica Borra:

Wat een avonturen allemaal!! Het is ook super om er door deze verslagen toch een klein beetje bij te zijn :)
    Nu alvast heel veel dank voor de begeleiding voor alle goede zorg en organisatie!

• 09 Mei 2015 - 19:45

Opa En Nanda (van Levi):

Wat een super leuk verslag! Wat hebben jullie al veel ondernomen zeg! Wat een fantastische ervaring! We zien het helemaal voor ons, omdat we hier zelf ook veel van gezien en beleefd hebben! Van deze ervaring zullen jullie zullen jullie je leven lang profijt hebben! Geniet ervan! Groeten van Opa en Nanda (van Levi).

• 09 Mei 2015 - 19:52

Inka Verkaik:

Ik krijg ook wat prive info van Mila, maar zo geweldig om dit allemaal te lezen, ook ik ben daar geweest met een heel erg klein Milaatje van 11 maanden, super om te lezen dat jullie en ook Mila genieten van dit alles. Kijk uit naar de verslagen, met of zonder foto's!!

• 09 Mei 2015 - 22:22

Lonneke En Marcel Bontan:

Wat een geweldige trips, hoop dat iedereen lekker slaapt ondanks de harde matrassen. Bij jullie is het in ieder geval midden in de nacht. Wij gaan ons bed waarschijnlijk in op het moment dat jullie weer wakker worden. Fijn dat er ruimte is om het programma aan te passen. Veel plezier met de volgende bezienswaardigheden.

• 09 Mei 2015 - 22:40

Alex En Ellen :

Fantastisch om dit allemaal te lezen, had al van Britt begrepen dat het onwijs mooi is allemaal.
    Zo zijn we er toch een beetje bij. Geweldig en heel veel plezier de komende dagen ondanks het slechte weer.

• 10 Mei 2015 - 09:25

Ruud Borra:

Fantastisch dat we op deze manier de belevenissen van onze avontuurlijke kleinzoon kunnen meemaken! We wensen jullie nog herl veel mooie ervaringen toe. Nihao! Ruud en Els.

• 10 Mei 2015 - 16:15

Mia Wester:

hallo allemaal,als ik jullie verslag lees,bekruipt me een gevoel van hevige vermoeidheid.Wat zien en beleven jullie veel ,zeg.Wat belaangrijker is: wat zullen jullie genieten en oneindig veel indrukken op doenHet weer is niet belangrijk.,met deze schat aan ervaringenkunnen jullie nog jaren vooruit.Speciaal voor Jisca:dikke zoen van opa en van mij ,maar ook een lieve groet voor jullie allemaal.Geniet ze.

Tags: dag 3