14 mei 2015 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erwin Mollee - WaarBenJij.nu 14 mei 2015 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erwin Mollee - WaarBenJij.nu

14 mei 2015

Door: iedereen

Blijf op de hoogte en volg Erwin

14 Mei 2015 | China, Sjanghai

14 mei 2015: naar Shanghai Secondary School No.:2

Vandaag hebben alle leerlingen hun rode China-shirt aan. Om half acht gingen we wandelend naar school door een gewone woonwijk. We steken netjes over het zebrapad over als het groen is, maar oversteken is een gevaar voor eigen leven want van alle kanten komt er luid toeterend verkeer. Na 20 minuten lopen kwamen we bij de school. De ontvangst was hartverwarmend. De eer om een groep Europeanen op je school te hebben is heel groot. Na het uitwisselen van de cadeaus werden de leerlinge gekoppeld aan hun schoolmaatje. Dat was geweldig om te zien. Samen gingen ze naar de lokalen. Als iemand van onze groep een lokaal binnenstapte klonk er een warm applaus. De leerlingen hebben zichzelf voorgesteld en daarna begonnen de lessen (Engels, aardrijkskunde, wiskunde, ICT-les en natuurlijk Chinees).
Tijdens de middagpauze kregen wij in de schoolkantine een heerlijke maaltijd. De docenten aten ook in de kantine, de leerlingen aten in hun eigen lokaal.
Na de lunch was het tijd voor echte Tai Chi-les. Trefwoorden waren "slow", "balans", "Jin en Yang", maar de leerlingen hadden het vooral warm. Na een uur was er toch duidelijk iets van de trefwoorden te herkennen. Langzaam zeker nam de vermoeidheid en de spanning toe: het vertrek naar de gastgezinnen kwam voelbaar dichterbij. Ook voor de docenten was dit een spannend moment. Uiteindelijk vertrok iedereen met een lach op zijn gezicht en na nog geen halfuur waren er positieve berichten op de WeChat.
Deze dag zullen ze niet snel vergeten.

Wij zijn daarna nog naar het instituut dat de uitwisseling coördineert geweest om met de directeur in gesprek te gaan. Na afloop werden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd aan de keukentafel.

We hebben de leerlingen gevraagd een korte reactie te geven. Hier volgen hun reacties:
Debby:
Op school heb ik mijn maatje ontmoet en ik ben meegegaan naar een paar lessen. Na school ging ik met de metro en de bus naar het huis van het gastgezin. Ze wonen in een klein gezellig appartement en ze zijn erg aardig en gastvrij.

Lisa:
Ik heb een heel lief gezin, ze willen dat ik alles naar mijn zin heb en alles lekker en goed vind. Ik heb al wat leuke cadeaus gekregen. We moeten morgen heel vroeg opstaan, om kwart over 5! Het is een klein huisje maar het is goed te doen met zijn drieën want de vader is er niet. Kusjes Lisa.

Annemarijn:
Het is leuk mijn gastgezin te ontmoeten. Ze zijn echt vriendelijk en ze zijn erg gastvrij. Ik heb samen met het meisje gegeten in de stad in een Japans restaurant.

Mila:
We gingen met de auto naar het huis en toen gingen we eten. Het is klein maar wel knus en ze zijn erg aardig. Ze hebben een tv dus zijn ze niet arm.

Casper:
Dit is echt een geweldige ervaring. Erg gezellig gezin, en je ziet ook meer van de cultuur van China dan hoe dan ook! Echt gaaf en ik zal het zeker nooit meer vergeten!

Nagim:
Ze wonen in een flat héél gastvrij en heel lekker gegeten.

Vervolg van 14 mei 2015
Evan:
Wu Jun Jie is 17 jaar en hij woont in een flat wat best wel ver van school ligt, dus gaan we met de metro. Bij binnenkomst lag het eten al op tafel en ik heb nog nooit zulke gastvrije mensen gezien. Ze hebben zelfs dure schoenen voor me gekocht, als cadeautje!

Vera:
Het is erg leuk bij het gastgezin ze zijn heel aardig en ze hebben een super mooi huis. Wel last van heimwee gehad maar de rest is top.

Akke:
Ik heb na de schooldag dumplings gevouwen met mijn maatje en haar moeder, die gaan we morgen voor het ontbijt opeten. Na het avondeten dat erg lekker was, liet ik mijn maatje thuis om huiswerk te maken en ging ik naar de stad met haar moeder, die erg gul en aardig was. Daarna heb ik in bad gezeten en ga ik vroeg naar bed, ik hoop dat mijn maatje morgen wat minder verlegen is, maar dat denk ik wel.

Levi:
Het is een erg gastvrij gezin, de vader kan het beste spreken vergeleken met zijn zoon. Het eerste wat de moeder vroeg was “heb je sloffen bij je?”. Het gezin eet erg veel maar als er iets overblijft stoppen ze het eten gewoon in een bakje voor de volgende dag. Ik heb een eigen kamer met een balkon en een eigen koelkast met frisdrank en sinaasappels. M’n ‘maatje’ spreekt wel redelijk Engels maar is moeilijk om te verstaan dus hij zegt niet zo veel. Daarom denk ik ook wel dat hij erg verlegen is. Het erg leuke ervaring dit!

Kevin:
Het is hier echt mooi! Een kamer met uitzicht op de Bund (21 verdieping) en eigen twee persoonsbed.

Rosa:
Het is hier ook wel leuk ze wonen in een leuke buurt met veel groen ze hebben hun kok/schoonmaker is nu traditioneel chinees eten aan het maken




  • 14 Mei 2015 - 15:18

    Inka Verkaik:

    Best spannend. Alleen naar een gastgezin. Hoor van Mila positieve reacties. Veel plezier morgen weer op school allemaal.

  • 14 Mei 2015 - 15:51

    Vera Steltenpool:

    Geweldige ervaring. Het echte chinese leven proeven en beleven! Spannend!

  • 14 Mei 2015 - 15:57

    Opa En Nanda:

    Wat geweldig om zo kennis te maken met Chinezen van je eigen leeftijd! En wat leuk al die verslagen, onvergetelijk lijkt ons deze ontmoetingen! Van Levi ook enthousiaste berichten! Succes morgen op school!

  • 14 Mei 2015 - 16:48

    Marcel. Yvonne En Bart:

    Wat leuk jullie allemaal in het gastgezin.
    Nog een paar dagen dus geniet er allemaal nog van.
    Deze ervaringen neemt niemand jullie meer af.
    Debby heeft het erg naar haar zin.
    Morgen nog een dagje naar de school, veel plezier allemaal .

Tags: school

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Erwin

Actief sinds 05 Jan. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 7348

Voorgaande reizen:

07 Mei 2015 - 17 Mei 2015

Beijing en Shanghai 2015

Landen bezocht: